Τετάρτη 21 Νοεμβρίου 2012

Η κρίση αναθερμαίνει τη σχέση των αλυσίδων με τους παραγωγούς


«Βήμα» σε ολοένα και περισσότερους μικρομεσαίους παραγωγούς και μεταποιητικές επιχειρήσεις από την περιφέρεια δίνουν οι μεγάλοι όμιλοι του λιανεμπορίου σε μια προσπάθεια να ανταποκριθούν αλλά και να επενδύσουν στην εμφανή «στροφή στα εγχώρια προϊόντα» που πραγματοποιούν οι καταναλωτές.
Πέρα από τις επώνυμες μάρκες από πολλές «γωνιές» της χώρας, η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει δημιουργήσει τη σειρά ποιοτικών τροφίμων «Ελληνική Γη» με ιδιαίτερη έμφαση στα ΠΟΠ προϊόντα.Πέρα από τις επώνυμες μάρκες από πολλές «γωνιές» της χώρας, η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει δημιουργήσει τη σειρά ποιοτικών τροφίμων «Ελληνική Γη» με ιδιαίτερη έμφαση στα ΠΟΠ προϊόντα.
Πρόκειται για μια τάση που έκανε δειλά την εμφάνισή της πριν από ενάμιση περίπου χρόνο με το κίνημα «Καταναλώνουμε ό,τι παράγουμε» στο οποίο συμμετείχαν τουλάχιστον έξι γνωστές αλυσίδες σούπερ-μάρκετ. Στην πορεία η τάση αυτή ενίσχυσε τη δυναμική της λόγω των νέων δεδομένων που «γέννησε» η οικονομική κρίση, ενώ στην εξίσωση ήρθε να προστεθεί και το  «κίνημα της πατάτας» που ετοιμάζεται τώρα να πάρει πιο οργανωμένη και θεσμική μορφή μέσω των farmers markets και το οποίο «υπόσχεται» να φέρει σε απευθείας επαφή παραγωγούς και καταναλωτές παρακάμπτοντας τους μεσάζοντες. 

Μπροστά στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται σιγά σιγά, είτε από ανάγκη- ώστε να μη χάσουν πολύτιμους τζίρους, μερίδια αγοράς και, φυσικά, κύρος -, είτε από συνειδητή επιλογή –ώστε να επενδύσουν δηλαδή σε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο με μακροπρόθεσμο ορίζοντα  και σε μια στενότερη συνεργασία με τους καλλιεργητές-, οι αλυσίδες «αναθερμαίνουν» τις σχέσεις τους με τον πρωτογενή τομέα και «ανοίγουν» τις πόρτες τους σε περισσότερα προϊόντα μικρομεσαίων παραγωγών και μεταποιητικών μονάδων. Μάλιστα, τα προϊόντα αυτά αποκτούν πρόσβαση στο ράφι όχι μόνο υπό τη «σκέπη» της ιδιωτικής ετικέτας (private label) αλλά συχνά και με τη δική τους επωνυμία. Κι αυτό γιατί, όπως παραδέχονται στελέχη της αγοράς, τα προϊόντα private label, λόγω του έντονου ανταγωνισμού και των διαρκών μειώσεων των τιμών, δεν «αφήνουν» πλέον τα κέρδη του παρελθόντος στα ταμεία των επιχειρηματιών με αποτέλεσμα τα επώνυμα (branded) να επανέρχονται στο προσκήνιο.

Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα των δύο ισχυρότερων –σε μερίδια αγοράς- «παικτών» του εγχώριου λιανεμπορίου, Μαρινόπουλος και AB Bασιλόπουλος οι οποίοι έχουν ανακοινώσει κι εφαρμόζουν νέα προγράμματα στήριξης των Ελλήνων παραγωγών ενώ παράλληλα «τρέχουν» και προγράμματα προσφορών και προώθησης ποιοτικών αγροτικών διατροφικών με το σήμα «Made in Greece».
Τα «ελληνικά» ράφια της Μαρινόπουλος

Η Mαρινόπουλος, η οποία μετά το «διαζύγιο» με την Carrefour δεν παραλείπει να προβάλει τον αμιγώς ελληνικό χαρακτήρα της, έχει δρομολογήσει ένα Πρόγραμμα Καινοτομίας αναζητώντας πρωτοποριακά προϊόντα σε διάφορα σημεία της Περιφέρειας που φημίζονται για τα τοπικά προϊόντα τους. Από το καλοκαίρι η διοίκηση του ομίλου έχει «οργώσει» την περιφέρεια προωθώντας το πρόγραμμα και αναζητώντας συνεργασίες με ομάδες παραγωγών, ιδιωτικές επιχειρήσεις αλλά και μεμονωμένους καλλιεργητές. Ο πρώτος σταθμός ήταν οι Σέρρες, πιο πρόσφατος ο Βόλος κι… έπεται συνέχεια. Το «έπαθλο» για όσους παραγωγούς-επιχειρήσεις επιλεγούν είναι μια δωρεάν θέση στα ράφια των καταστημάτων του ομίλου για έξι τουλάχιστον μήνες με προοπτική επέκτασης της συνεργασίες με ευνοϊκούς όρους. Να σημειωθεί πως η Carrefour Μαρινόπουλος συνεργάζεται με περίπου 2.000 Έλληνες παραγωγούς και προμηθευτές, ενώ το ποσοστό των προϊόντων ελληνικής προέλευσης που διατίθενται μέσα από το δίκτυό της φτάνει πλέον το 96%.
Ο Βασιλόπουλος και η "ελληνική γη"

Αντίστοιχη πρωτοβουλία βρίσκεται σε εξέλιξη και από την ΑΒ Βασιλόπουλος η οποία, ταυτόχρονα, «τρέχει» και μια πρωτότυπη καμπάνια «γνωριμίας» του καταναλωτή με τους παραγωγούς που βρίσκονται πίσω από τα προϊόντα που αγοράζει. Πέρα από τις επώνυμες μάρκες από πολλές «γωνιές» της χώρας, ο όμιλος έχει δημιουργήσει και τη σειρά ποιοτικών τροφίμων εγχώριας προέλευσης «Ελληνική Γη» με ιδιαίτερη έμφαση στα ΠΟΠ προϊόντα.
Εκτός από μια θέση στο ράφι η αλυσίδα προσφέρει στους συνεργαζόμενους παραγωγούς πολύτιμη τεχνογνωσία αλλά και πρόσβαση στις αγορές του εξωτερικού μέσω του δικτύου της Delhauze της οποίας αποτελεί μέλος.


Παρόμοιες δράσεις προβολής των ελληνικών προϊόντων και στήριξης των παραγωγών "τρέχουν" και οι υπόλοιπες μεγάλες αλυσίδες, όπως ο Βερόπουλος, η Σκλαβενίτης, η Μασούτης και η ΜΕΤΡΟ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: